Τραμ; Ναι, γιατί όχι, όταν έρθει η ένωση…

Μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη για τα θέματα της Λευκωσίας δίνει σήμερα η Έλενη Μαύρου στον κυριακάτικο “Πολίτη” και τη Μιράντα Λυσάνδρου. Μιλά για την ιδέα της ανάπτυξης μιας δημοτικής εταιρείας συγκοινωνιών, αλλά και για το τραμ, για το οποίο όμως απαιτείται “πυκνότητα πληθυσμού” για να σχεδιαστεί, κάτι που, μάλλον συνεπάγεται την απαραίτητη λύση και επανένωση της πόλης.

Ήδη γίνεται με δική σας πρωτοβουλία προσπάθεια για δημιουργία ενός οργανισμού, σε συνεργασία με τους υπόλοιπους δήμους της Λευκωσίας, ανάπτυξης αστικών συγκοινωνιών. Πού στοχεύετε;
– Το υπ. Συγκοινωνιών έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα ενίσχυσης των μαζικών μεταφορών, το οποίο εν μέρει χρηματοδοτείται κι από την Ε.Ε. σε μια προσπάθεια οι κυκλοφοριακές μελέτες που έγιναν στο παρελθόν να τεθούν επιτέλους σε εφαρμογή. Έχει γίνει αντιληπτό ότι η διαπλάτυνση δρόμων, μας εξασφαλίζει απλώς μια ανάσα μερικών χρόνων, αλλά το πρόβλημα παραμένει και διαιωνίζεται. Στην επιτροπή που παρακολουθεί το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ο Δήμος Λευκωσίας εκπροσωπεί όλους τους δήμους της μείζονος Λευκωσίας. Ένα από τα θέματα που συζητήσαμε ήταν και η δημιουργία σε διαδημοτικό επίπεδο Αρχής Μεταφορών, η οποία δεν θα είναι εταιρεία που θα οδηγεί λεωφορεία, αλλά μια αρχή που θα παρακολουθεί το πρόγραμμα των οδικών μεταφορών και των μαζικών μεταφορών και θα επεμβαίνει όπου χρειάζεται για να γίνονται διορθώσεις. Είτε στα δρομολόγια, είτε στα ωράρια ή στις άλλες διευθετήσεις που απαιτούνται. Η Αρχή θα αντικαταστήσει εν μέρει το ρόλο που σήμερα διαδραματίζει το κεντρικό κράτος.

Θα σας επιτρέψει το κεντρικό κράτος να το κάνετε αυτό; Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών φαίνεται να θέλει τον έλεγχο…
– Σε όλα τα ζητήματα και σε κάθε βήμα αλλαγής υπάρχουν αντιδράσεις. Σε αυτή την περίπτωση εμείς δεν υποκαθιστούμε το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, το οποίο έχει έναν πιο επιτελικό ρόλο να διαδραματίσει. Θεωρούμε ότι οι Δήμοι είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα της πόλης, ζουν τα προβλήματα, τις ανάγκες της πόλης, είναι πιο εύκολο και γρήγορο να προωθήσουν λύσεις που θα βοηθήσουν το σύστημα να αναπροσαρμόζεται συνεχώς.

Ήρθε κοντά σας και μια πρόταση για τη δημιουργία νέων λεωφορείων. Υποβλήθηκε και στο Ίδρυμα Προώθησης Έρευνας, αλλά απορρίφθηκε. Ήταν απογοήτευση για εσάς;
– Μεγάλη απογοήτευση γιατί μας απασχολεί έντονα το πώς διαμορφώνεις τις δημόσιες μεταφορές στο ιστορικό κέντρο, και η εμπειρία της Λευκωσίας θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και σε άλλες περιοχές. Ο σχεδιαστής Νικόλας Δημάδης υπέβαλε μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση, η οποία δεν εξαντλείτο απλώς στο μέσο, στο λεωφορείο, το οποίο ήταν ένα πολύ ελκυστικό μέσο για να μπει κάποιος μέσα. Ήταν μια φρέσκια και προχωρημένη πρόταση που συνοδευόταν από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρακολούθησης και ενθάρρυνσης της χρήσης των λεωφορείων. Ο Δήμος την υποστήριξε, είχαμε και τη στήριξη του υπ. Συγκοινωνιών κι ενώ περιμέναμε ότι ήταν τυπική διαδικασία η έγκρισή της από το Ίδρυμα, είδαμε με λύπη ότι μια πρωτοποριακή πρόταση με κοινωνικό όφελος απορρίφθηκε.

Η επιλογή του τραμ πρέπει να είναι στις σκέψεις μας;
– Πρέπει να καταλάβουμε ότι το τραμ δεν υποκαθιστά τα λεωφορεία, τα οποία σε όλο τον κόσμο εξακολουθούν να είναι βασικό μέσο. Στη δική μου την αντίληψη πρέπει να δούμε το τραμ πολύ συγκεκριμένα και σοβαρά. Η σύνδεση της περιφέρειας με το κέντρο, με την επέκταση που έχει πάρει η Λευκωσία, είναι δύσκολο να ικανοποιηθεί μόνο με τα λεωφορεία. Έτσι κάποιες βασικές γραμμές που θα εξυπηρετούνται με τραμ, θεωρώ ότι είναι απαραίτητες.

Ίσως με την ένωση της πόλης μελλοντικά, με τη λύση του Κυπριακού, το τραμ να αποτελέσει κι ένα μέσο βιώσιμο.

– Είναι γεγονός ότι για να λειτουργήσει το τραμ χρειάζεται συγκέντρωση πληθυσμού, γι’ αυτό όλα αυτά τα ζητήματα πρέπει να αντιμετωπίζονται σφαιρικά. Στην αναθεώρηση του τοπικού σχεδίου για παράδειγμα, εμείς έχουμε την έντονη άποψη ότι πρέπει να διασφαλίζεται πυκνότητα πληθυσμού για να μπορούν να λειτουργήσουν οι δημόσιες μεταφορές. Ζήσαμε τα αποτελέσματα της ατελείωτης επέκτασης και νομίζω δεν μπορεί κάποιος να ισχυριστεί πειστικά ότι αυτό το μοντέλο ανάπτυξης είναι βιώσιμο.

Από κει και πέρα, δικές μου πληροφορίες αναφέρουν ότι ο δήμος σκέφτεται σοβαρά την ανάπτυξη ενός σοβαρού δικτύου ποδηλατοδρόμων εντός και εκτός των τειχών (οκ, εντός θα είναι απλώς μια σήμανση) και ταυτόχρονα την εφαρμογή του μέτρου της ενοικίασης ποδηλάτων, στα πρότυπα του Παρισιού και της Βαρκελώνης (ενοικίαση με χρέωση ασφαλείας σε κάρτα visa).
Θα ήταν όμορφο, αρκεί ως τότε να αλλάζαμε νοοτροπία και ως οδηγοί και να σεβόμασταν ποδηλάτες/πεζούς/ράγες τραμ…
Ε;

Advertisements

3 responses to “Τραμ; Ναι, γιατί όχι, όταν έρθει η ένωση…

  1. Πιστεύω ότι η συνταγή για επίλυση του κυκλοφοριακού είναι ένα καλά οργανωμένο σύστημα λεωφορείων, με χαμηλό κόστος για τον καταναλώτη, σε συνδυασμό με απαγορεύσεις στην κυκλοφορία ιδιωτικών οχημάτων.

  2. Shit that sounded like a sound bite from a press conference.

    Apologies.

  3. Τηλετε και ραμς ε?
    Πάρτε τα.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s